De veranderende rol van de CIO

No comments »
AUTHOR:
CTO Dell EMC Nederland
CATEGORIES:

In de Eurocloud organisatie kom ik aanraking met jonge bedrijven die niet één server meer in huis hebben staan. Ze werken 100% mobiel en in de cloud. Informatie en informatieverwerking is daar werkelijk any place, any time  en any where. Is in zo’n organisatie nog een CIO nodig ? Ik denk het wel.

Echter niet (meer) een CIO die hoofdzakelijk als een fabrieksdirecteur zijn eigen ICT-fabriek runt. Maar een CIO die, net zoals een CFO weet hoe hij kapitaal (in dit geval informatie) optimaal ten dienste van het bedrijf in kan zetten. Een CIO die de waarde van informatie kent en de mogelijkheden ervan onderkent voor zijn bedrijf en zo een business rol invult in plaats van een technisch organisatorische rol. Een verdien model in plaats van een kostenplaats.

Toch zal het nog wat tijd vergen voordat dit gemeengoed is. Net zoals de CFO rol pas volwassen is geworden toen boekhouding en accountancy grotendeels geautomatiseerd werden en er geen grootschalige financiele afdeling meer aangestuurd hoefde te worden.  Toen kreeg de CFO ‘tijd’ om samen met de CEO de kapitaalstromen in te zetten voor de (nieuwe) strategische koersen en potentiële acquisities of samenwerkingsverbanden.

Niet veel anders zal het zijn als het datacenter verder wordt geautomatiseerd en een deel van de IT consumptie via de cloud op kostenbasis wordt gerealiseerd. Dan krijgt ook de CIO eindelijk ‘tijd’ om samen met de CEO de informatiestromen in te zetten voor (nieuwe) strategische koersen en potentiele  acquisities of samenwerkingsverbanden. Op die wijze kunnen efficiente supply chains van informatie ontstaan waarbij informatie op die plek kan worden gemaakt of gebruikt, waar het de meeste toegevoegde waarde voor de onderneming levert.

Het verschil tussen informatie en kapitaal is dat je informatie eenvoudig kunt kopiëren en verhandelen. Informatie is daarmee veel vluchtiger en sneller verouderd. Stilstand is achteruitgang. Informatie is ook macht . . . zolang als het duurt. Dus het informatieproces is een dynamisch continue proces dat niet stil mag staan.  Dit vraagt continue aandacht van het bedrijfsmanagement. De CIO moet hier een kernrol in spelen. Steeds beseffen waarom bepaalde informatie essentieel is, welke informatie via derden kan worden betrokken of kan worden ondergebracht. De CIO als informatiemakelaar en – handelaar.

Daarnaast dient de CIO als geen ander weten hoe de interne bedrijfsprocessen zijn ingericht en geautomatiseerd. De CIO is immers verantwoordelijk voor hoe deze processen zijn geïnformatiseerd en hoe en door wie ze (eventueel via SaaS services) worden geconsumeerd binnen het bedrijf. En hoe de bedrijfscontinuïteit wordt gegarandeerd omdat via  met IaaS contracten in de cloud ‘ingekochte’ gegarandeerde IT beschikbaarheid. Kortom, van de IT fabrieksdirecteur naar een IT service makelaar.

In tegenstelling tot voorheen zal een CIO niet meer op kostenbasis besluiten IT te outsourcen maar op strategische basis besluiten sommige informatieprocessen intern te houden en andere in de cloud flexibel en schaalbaar te laten plaatsvinden. Zo verandert IT onder de nieuwe CIO van kostenpost in een strategisch instrument.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.