De groeiende rol van ontwerpers

No comments »
AUTHOR:
CTO Dell EMC Nederland
CATEGORIES:

Zoals we eerder besproken, zijn we op weg naar een steeds meer ‘frictieloos business model’ voor B2B software toepassingen. Via de cloud kan de service sneller en eenvoudiger in huis worden gehaald. Echter omdat het zo eenvoudig ‘lijkt’, zal de uitdaging worden om werkelijk elke drempel voor het gebruik te minimaliseren. Een service die achteraf toch niet zo lekker integreerd binnen de bestaande omgeving wordt namelijk ook weer net zo snel aan de kant gezet.

Dat betekent ook dat de ontwerpers van deze cloud toepassingen steeds meer de aandacht zullen richten op het minimaliseren van welke drempel dan ook. Dus dat het hele process van behoefte generatie, via acquisitive tot en met levering en gebruik, geen enkel punt van frictie bevat. Een ‘zero-touch’ model dat zo gemakelijk gaat dat het op een ultieme manier de acquisitie inspanning en kosten minimaliseert.

Daarnaast zal meer en meer worden gestuurd op het leveren van services die en bottom-up adoptie hebben. Dus het benaderen van de eindgebruiker, de IT beheerder of de ontwikkelaars, afhankelijk van de situatie. In dit geheel kunnen ontwerpers een belangrijke rol gaan spelen in het hele marketing concept rond de software. De besluitvorming en aankoop is immers verschoven naar de ontwikkelaars, de architecten en het midden management. Sommige software wordt tegenwoordig gebruikt zonder dat het management of zelfs de CIO er vanf weet. De ontwikkelaars hebben een eigen nieuwe en machtige weg ontwikkeld.

Dit geldt in het bijzonder voor ‘open source’ software, waar geen andere kosten voor zijn dan de inspanning om het zinvol kunnen gebruiken, beheren en onderhouden.

Waarom is het onstaan van het SaaS model, nu het technisch allemaal mogelijk is geworden, aan zo’n snelle opmars bezig? Toen 10 geleden Salesforce werd opgericht was het argument dat geen enkel bedrijf zijn belangrijke verkoopinformatie ‘zomaar’ ergens buiten zijn eigen bedrijfsmuren zou laten beheren. Hetzelfde geldt voor Google Apps en soortgelijke initiatieven. De criticasters van 10 jaar geleden vergaten 3 belangrijke dingen:

  • Met een SaaS product is het uitrollen van nieuwe features een proces dat relatief weinig inspanning vergt.
  • Voor heel veel gebruikers is een eenvoudige set van features vaak meer dan voldoende
  • Met het SaaS product krijgt de gebruiker een hele set van functie er ‘gratis’ bij die vaak lastig zelf zijn te realiseren: collaboration, sharing, automatische back-up’s, overall beschikbaar etc.

Ik kan geen software bedenken die in principe niet vanuit de cloud kan worden aangeboden en kan worden gebruikt. De uitdaging is om alle services samen te brengen en te laten samenwerken. Hiervoor juist worden de nieuwe platforms als een service ontwikkeld. Ik heb al eerder beschreven dat het PaaS het nieuwe OS voor de cloud wordt. Het oude OS wordt steeds minder belangrijk en verdwijnt helemaal onder de motorkap van de IaaS oplossingen. Zo is het vBlock van VCE (VMware, Cisco & EMC) al zo’n geintegreerd product waar de techniek onder de motorkap is verdwenen. Maar op PaaS niveau alle services met elkaar laten samenwerken wordt de uitdaging van de cloud. Een uitdaging voor ontwerpers, architecten en servicemanagers. De uitdaging om diensten frictieloos te koppelen, de juiste API te kiezen en te begrijpen hoe de eindgebruiker de service zal inzetten.

Geïnspireerd door een blog in “Thinking Out Cloud” van Geva Perry

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.