De weg naar SaaS lijkt zo logisch

No comments »
AUTHOR:
CTO Dell EMC Nederland
CATEGORIES:

In een leuke “Thinking Out Cloud” blog van Geva Perry geeft hij een mooi beschrijving van de verandering die de software wereld ondergaat. Hij beschrijft drie fasen van software gebruik: de eerste is de ‘high touch era’, de tweede de ‘open era’ en de huidige laatste als de ‘cloud era’.

In de ‘high touch era’ ,zo stelde Geva, was de leverantie van software volledig in handen van de leverancier. De prijzen waren onzeker en de hoeveelheid noodzakelijke Professional Services die nodig was om het product in de organisatie uberhaupt te kunnen gebruiken, was groot. Aanschaf was een langdurig traject via inkoop, legal, budgetten, management authorisaties etc.

De levering en installatie van het product zelf had een extreem ‘high touch’ gehalte met langdurige projecten van Profesional Services medewerkers die weken, maanden en soms jaren nodig waren om het product effectief te kunnen gebruiken.

Met de opkomst van het internet kwam er een kentering. Sommige aanbieders boden downloadbare software aan die via het internet ‘besteld’ kon worden. Het aanbod was in veel gevallen gericht op ontwerpers en technische gebruikers, zeker niet op executives. De installatie werd makkelijk gemaakt door handleidingen mee te leveren die voor de technische gebruikers handzaam genoeg waren. Daarnaast was via email technisch support beschikbaar. Je kunt dit de ‘open era’ noemen, omdat het nog geen echte open source periode was.

De adoptie van dit soort software in de organisatie ging makkelijker en sneller. Ontwerpers kregen toegang to software die ze nog nooit hadden gehad. Ze downloaden het en speelden er eerst mee, voordat het als een productie applicatie werd ingezet. Je kunt het automatiseren vanaf de onderkant of binnenkant noemen.

Nu komen we langzamerhand in de ‘cloud era’. En beginnen we te beseffen dat software helemaal niet meer gedownload hoeft te worden, maar dat we het op afstand kunnen gebruiken. In deze fase is bijna elke frictie verdwenen om zo’n product te gaan gebruiken. De gebruiker cq klant hoeft software niet meer te downloaden, te installeren, te configureren of te onderhouden. Er zijn geen issues meer met de juiste versie van het OS of de hardware. Geen gedoe met upgraden. Alles gebeurt onder de motorkap van de provider en je profiteert ervan elke keer als je inlogt. Dit verklaart het massale success van Amazon Web Services, Google-apps en Salesforce.com. Gebruikers en ontwerpers hebben direct toegang tot IT capability, eventueel te betalen via creditcard, zonder enige hindernis van inkoop, legal, approvals en budgetten.

Hoe verandert dit de rol van de applicatie ontwerper? In de volgende blog zal ik daar nader op ingaan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.