Digitaal: de nieuwe normaal

No comments »
AUTHOR:
CTO Dell EMC Nederland
CATEGORIES:

Op Cloud Expo in Utrecht begin december opende Peter Hinssen als keynote spreker de serie lezingen over virtualisatie en cloud computing. Belangrijke boodschap van hem was dat op de lange weg van digitalisatie, die zo’n 50 jaar geleden startte, we ons op dit moment halverwege bevinden. Zijn uitgangspunt is dan ook: ‘digitaal is de nieuwe normaal’. Het glas is van half leeg naar half vol gegaan. En met cloud computing, ‘the new mechanics in IT’,  gaan we het verder vullen.

U kunt zich dan afvragen: pas halverwege? We hebben toch eigenlijk wel het niveau van volwassenheid bereikt in de wereld van ICT? Maar even zo goed kun je je afvragen, al halverwege? ICT biedt ons nog zoveel kansen die we nog niet eens onderzocht hebben. Technische innovaties hebben een lange cyclus van ontwikkeling. Denk aan de verbrandingsmotor. De basis is ontdekt in 1862 door Etienne Lenoir met zijn hippomobile, maar pas toen ook de elektriciteit eind 19e eeuw zover was om een goed ontstekingssysteem te maken, kon de motor zich pas ontwikkelen tot wat hij nu voor ons is.

ICT kreeg zo’n ‘duwtje’ in de rug toen we de brede beschikking over internet kregen. Daarvoor waren ICT toepassingen sterk lokaal gebonden. En de mobiele variant zorgt ervoor dat ICT nu ‘any place, any time’ beschikbaar kan zijn voor iedereen in een redelijk betrouwbare vorm. Pas als een techniek die betrouwbaarheid en bereikbaarheid heeft gekregen, gaan de consumenten zich bemoeien met de toepassingen. Daarvoor is het een speelterrein van de technici en de professionele gebruikers.

Dat zien we nu gebeuren in de ICT, door de betrouwbare en brede beschikbaarheid gaan de gebruikers zich meer en meer bemoeien met hoe zij die techniek eigenlijk willen gebruiken. En als dat moment is aangebroken, kun je inderdaad stellen dat het glas op dat moment half vol is, ik geef Peter hierin volkomen gelijk. Het afvullen van het glas gebeurt verder door de consument die met zijn koopgedrag aangeeft hoe hij die techniek in zijn dagelijks leven wil en kan inzetten: De gebruiker bepaalt.

Apple en Google ontwikkelden toepassingen die vanuit de gebruiker ICT onmerkbaar bruikbaar maakte, dus zonder dat de gebruiker nog de onderliggende ICT zag. Die consumenten gingen die toepassingen gebruiken en nemen dat nu mee naar hun professionele omgeving in het bedrijf. Een outside in proces. Cloud computing wordt op een zelfde manier gedreven. Consumenten zijn al jaren gewend aan computing in de cloud. De sociale media hebben hen de afgelopen jaren die ervaring laten opbouwen. En nu nemen zij die ervaring en dat gewenste gebruiksgemak mee naar hun professionele omgeving.

Als iemand tegenwoordig een bedrijf wil starten en bij een venturecapitalist een miljoen vraagt om zijn eigen datacenter te bouwen, wordt hij uitgelachen: daar wordt geen geld voor geleend, computing haal je op kostenbasis uit de cloud of de muur. Zo snel kan een normaal omslaan. Was het 10 jaar geleden nog onmogelijk deze vorm van computing voor te stellen, op dit moment zijn we een tipping point gepasseerd waarbij virtualisatie en cloud computing de normalen zullen zijn van hoe wij ICT gebruiken. Natuurlijk hebben we nog een lange weg te gaan voordat de kostbare legacy die we de afgelopen tientallen jaren hebben opgebouwd hebben omgevormd naar dit nieuwe gebruiksmodel. Dat is wat we noemen “The journey to the cloud” die nog vele jaren, zo niet decennia zal duren.  Maar de nieuwe normaal kan niemand meer ontkennen, hoezeer sommige nostalgische technici hun oldtimers nog vele jaren (noodgedwongen) zullen blijven koesteren.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.