Waarde uit chaos scheppen

No comments »
AUTHOR:
CTO Dell EMC Nederland
CATEGORIES:

De hoeveelheid ongestructureerde data neemt in rap tempo toe.  Ongestructureerde informatie is alle informatie die niet direct als veld in een database benaderbaar is.  Dus inhoudelijke informatie die slechts op de inhoud herkenbaar is en aantoonbare waarde heeft. In feite alle informatie die we in deze periode van social media in ruime mate creëren.IDC heeft berekent dat we dit jaar met zijn allen zo’n 1,8 Zettabyte (1,8 triljard Gigabyte) aan data maken en repliceren, waarvan meer dan 90% ongestructureerd is.

Verdubbeling informatie
Het laatste onderzoek van IDC meldt dat we dit jaar negen keer zoveel informatie creëren als in 2005.  Het zogenaamde ‘digital universe’ (de wereldwijd opgeslagen informatie) dijt dus in rap tempo uit.  Dit komt omdat enerzijds de techniek mogelijkheden biedt meer informatie te verwerken tegen lagere kosten.  De kosten van storage per Gigabyte zijn sinds 2005 van bijna 20 dollar naar ongeveer een dollar gedaald, en die trend zet zich de komende jaren voort.  Vooral nieuwe software voor datareductie en opslagefficiëntie zijn hiervoor verantwoordelijk .

Maar ook  de hoeveelheid techniek groeit. Het komende decennium stijgt het aantal (virtuele) servers met een factor 10, de hoeveel data in een datacenter met een factor 50 en het aantal files zelfs met een factor 75.  Sinds 2005 zijn de investeringen in informatietechniek met 50% gestegen tot het wereldwijde bedrag van 4 biljoen (= 1000 miljard) dollar.  Dus enerzijds investeren we meer en per geïnvesteerde dollar kunnen we steeds meer doen.

Nieuwe uitdaging
Maar hoe kunnen we uit die immense hoeveelheid ongestructureerde data zinnige informatie halen?  Hoe kunnen we uit de chaos van informatie om ons heen waardevolle informatie extraheren?  Dat is een nieuwe uitdaging. Het fenomeen Big Data geeft hier invulling aan.  Het betekent niet de enorme hoeveelheid data zelf, maar duidt op de nieuwe technieken en methoden om de informatie beter te kunnen doorzoeken, vinden, verzamelen en analyseren.

De bedrijven en instellingen die deze kunst het beste verstaan, zullen er de meeste waarde uit halen.  Hierdoor is het ook mogelijk realtime informatie te verzamelen over gedrag en situaties.  Denk aan het verrekenen van een autoverzekeringspremie afhankelijk van de risicofactor van de gereden routes of de mogelijkheid om de marketingboodschap direct af te stemmen met het actuele zoekgedrag van een consument.

Voor de CIO en zijn staf liggen hier vele uitdagingen en kansen.  De grootste  kans is om samen met de business deze waarde uit het digital universe te halen.  Het succes van organisaties wordt de komende jaren steeds meer bepaald door het succes waarmee dit soort business-informatie kan worden verzameld.  Business Intelligence wordt in toenemende mate de onderscheidende factor.  Het ‘kunnen temmen’ van deze data-chaos wordt de onderscheidende factor voor het economische succes van bedrijven.

Het bouwen van de infrastructuur voor deze nieuwe functies zal voor een belangrijk deel cloud gedreven zijn. IDC voorspelt dat in 2015 ongeveer 20%  van de informatie in aanraking komt met cloud computing server providers.  Dus ergens in de levenscyclus, tussen ontstaan en archivering of vernietiging, zal data wel door de cloud ‘geraakt worden’.  IDC schat in dat op dat moment 10% van de data zelfs de cloud nooit zal verlaten.  Als we kijken naar de sociale media om ons heen, lijkt dit zelfs een conservatieve schatting.  E-mails, Facebook en Twitter updates,  allemaal ontstaan in de cloud, zullen daar waarschijnlijk ook altijd blijven.

Beveiliging van data
In het IDC-rapport wordt ook ingegaan op het begrip ‘vertrouwen’ (trust).  De cloud staat of valt met de hoeveelheid vertrouwen die men kan hebben  in de beveiliging van data die erin omgaat.  De angst bestaat dat de behoefte aan de juiste beveiliging sneller groeit dan mogelijk is door de enorme groei van individuele en mobiele apparaten van consumenten en medewerkers. Veel bedrijven bevinden zich in een spagaat, omdat er nog onvoldoende gebruiksvriendelijke beveiligingstechnieken zijn en het delen van informatie explosief groeit.  In 2010 had 28% van het digitale universum enige vorm van security nodig. De grote vraag is of die data ook inderdaad die security had.

Conclusie en advies
Het IDC-rapport eindigt met een dubbele  ‘call for action’. Enerzijds een technisch ingegeven oproep om deze nieuwe ontwikkelingen actief te volgen.  Onderzoek welke data voor uw organisatie interessant is, bepaal welke middelen daarvoor nodig zijn, ga verder met virtualisatie en breng data naar de cloud als het kan.  De cloud komt onafwendbaar op ons af, dus accepteer dat een deel van uw data daar in de toekomst zal blijven.

De tweede oproep is van organisatorische aard.  Ontwikkel een strategie hoe uw organisatie optimaal gebruik kan (gaan) maken van genoemde ontwikkelingen.  Bepaal welke (nieuwe) vaardigheden en functies hiervoor nodig zijn.  Maak van uw bedrijf een data gedreven organisatie waarin nieuwe middelen en mobiele devices zoals smartphones en tablets optimaal kunnen worden ingezet en worden gebruikt voor real-time business intelligence.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.