De CIO als ondernemer

No comments »
AUTHOR:
CTO Dell EMC Nederland
CATEGORIES:

De CIO als ondernemer zal een geheel andere verantwoordelijkheid krijgen in het directieteam.  Hij ondersteunt zijn collega’s bij het inrichten en optimaliseren van hun processen.  Hij kent hun processen en informatiestromen.  Hij weet waar en bij wie hij nieuwe diensten kan afnemen of kan laten ontwikkelen.  In deze eeuw van informatie krijgt de CIO een geheel andere functie.

De CIO is lange tijd de technische man of vrouw geweest die verantwoordelijk was voor de IT-fabriek.  Zoals bij elke productiedirecteur is het stroomlijnen van het productieprijs meestal één van de belangrijkste drijfveren. Maar zo’n fabriek kan alleen optimaal draaien als er weinig of geen verstoringen zijn.  Als alles gaat zoals gepland en als processen en taken niet wezenlijk veranderen.  Het probleem is dat een fabriek niet net als een auto snel kan terugschakelen als de weg minder vlak wordt en meer inspanning vereist is.  Als opeens de weg omhoog gaat, zal de fabriek in die overdrive blijven draaien en langzaam, schokkend tot stilstand komen.

In IT-land zitten we nu midden in zo’n ruw terrein.  De reis naar de cloud is in volle gang.  We zijn onderweg naar het volgende station.  Het station dat we ook wel de ‘new normal’ noemen, maar helaas nog niet zo normaal is als we zouden willen.  Ik heb in een vorige blog dit fenomeen ook wel ‘wild water rafting’ genoemd.  Een enorm veranderingsproces dat nu gaande is en ons een totaal nieuw tijdperk van informatieconsumptie inleidt.

In de cloud-benadering moet de IT-afdeling de centrale IT-service organisatie worden.  Dat betekent dat de gewenste IT-diensten – zelf geproduceerd of bij derden ingekocht – op het juiste tijdstip aan de business geleverd moeten worden.  Als ‘ondernemer’ moet je begrijpen wat jouw klanten willen.  Wanneer zijn nieuwe diensten nodig?  Zelf ontwikkelen of inkopen?  Welke prijs is mogelijk en welke levertijden zijn haalbaar?

Verschuiving
Het mooie van deze verschuiving is dat de CIO steeds meer de rol aanneemt als ondernemer en ‘feeling’ krijgt bij de processen van klanten.  Hoe beter hij immers die processen begrijpt, hoe beter hij kan inspelen op hun behoefte.  Niet alleen op dit moment, maar ook –veel belangrijker – in de nabije toekomst.  De CIO kan de dienst afnemen bij een leverancier die een stabiel product levert tegen een zeer lage prijs.  Maar in tijden van verandering kan hij die dienst zelf maken of afnemen bij een leverancier die juist deze groei- en veranderomgeving goed kan ondersteunen.

Als de CIO als ondernemer op deze wijze deel uitmaakt van het bestuur, is hij ook in de unieke situatie gekomen dat hij als geen ander alle processen binnen het bedrijf uitstekend kent.  Zodoende heeft hij inzicht in de bedrijfsvoering en weet hij waar de cruciale processen plaatsvinden.  Of dit nu ontwikkeling, productie, support, financiën of HR betreft, op al die gebieden zal de CIO kennis en kunde moeten hebben om als ‘ondernemende leverancier’ die processen te kunnen ondersteunen.

Uitdaging

Het is een enorme uitdaging voor die ‘ouderwetse’ productiedirecteur.  Hij zal moeten veranderen naar een serviceondernemer en moet daarvoor zijn fabriek en toeleveringsproces natuurlijk goed inricht hebben.  Er mogen (plastisch uitgedrukt) geen ramen kapot zijn, het dak mag niet lekken en de verwarming moet het goed doen. Hij zal ook moeten zorgen dat niet alles meer in eigen beheer kan worden geleverd en hij dus betrouwbare leveranciers inzet.  Er moet een goed geborgde supply-chain worden opgebouwd met goede leveringsovereenkomsten.  Cruciale processen van het bedrijf moeten goed zijn ingeregeld en over voldoende back-up mogelijkheden bevatten voor ongestoorde productie.  Bovendien met het adequaat aanpasbaar zijn als dat vanuit competitieve overwegingen nodig is.  Of als door acquisities of mergers nieuwe processen moeten worden gekoppeld.

Ik ontmoet regelmatig CIO’s die al druk op weg zijn met deze totaal andere invulling van hun functie.  Een lange weg, vol met uitdagingen en valkuilen. Een weg van lange adem maar die ook onomkeerbaar blijkt.  Want elke CIO die de vaardigheden op dit gebied heeft ontwikkeld, weet dat hij enorm gegroeid is en meer respect en collegialiteit heeft gekregen in zijn directie.  Op die wijze weet hij het maximale te halen uit alle informatie – intern maar ook extern – die nodig is om de organisatie optimaal te laten functioneren.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.