Digitale disruptie

No comments »
AUTHOR:
CTO Dell EMC Nederland
CATEGORIES:

‘Digitalisering is meer dan het toevoegen van apps’

Afgelopen week vond het Fusion CEO-CIO symposium, dat helemaal was uitverkocht, plaats. Het thema was ‘Protecting your organization against digital disruption’, ofwel hoe digitalisering hele nieuwe bedrijfsmodellen mogelijk maakt. Een app ontwikkelen om een bestaand proces te ondersteunen is handig en efficiënt, maar betekent vaak wel dat het bestaande proces gewoon in stand blijft en slechts aan de randen gebruikmaakt van de nieuwe vormen van digitalisering. Kortom, het is geen echte procesinnovatie, maar slechts een moderne buitenkant.

Het symposium ging daar verder op in door te laten zien hoe bestaande bedrijfsmodellen totaal kunnen veranderen als ze vanuit de kern worden gedigitaliseerd. Hierdoor wordt de kern van een proces veel simpeler, krachtiger of goedkoper, waardoor ze dus in de markt een enorme disruptie kunnen creëren. Door slechts aan de buitenkant te digitaliseren, blijft het ‘traditionele’ bedrijfsmodel in stand en kan veel te weinig worden geprofiteerd van de nieuwe digitale ontwikkelingen. Een voorbeeld dat werd genoemd is het elektronisch bankieren. In eerste instantie via internet en tegenwoordig via apps. Een ontwikkeling die de consument prachtig vindt, dus wat is er mis mee?

Gebaseerd op historisch succes
Wat we hier zien, is dat slechts aan de uiteinden van het primaire proces gebruik wordt gemaakt van moderne digitaliseringstechnieken. Elke transactie van de app gaat eerst terug naar het traditionele betalingssysteem en de reactie daarvan weer naar de app. Dit betekent dat – hoewel het er van buiten modern uitzien – de kern nog steeds een traditioneel industrieel proces is. In een van de lezingen werd gesteld dat de meeste bedrijven nog zijn ingericht op industriële modellen uit 1890, dus ruim honderd jaar geleden, toen de tweede industriële revolutie startte. De stelling is dat je niet kunt overleven in de nieuwe digitale wereld als de kern van je bedrijf nog op een 19de-eeuws industriemodel is gebaseerd.

Ondanks alle mooie digitale toeters en bellen die de huidige industrie aan de buitenkant heeft ontwikkeld, is het basisproces in veel gevallen weinig veranderd. En juist de flexibiliteit en kostenvoordelen zijn te behalen door het kernproces te digitaliseren. Degene die dat weet te realiseren, heeft een nieuwe schaalbaarheid gecreëerd die anderen uiteindelijk nooit zullen evenaren. Bij mobiel bankieren bijvoorbeeld wordt het nieuwe digitale kanaal naar de consument immers steeds weer teruggeleid naar het dure, moeilijk schaalbare kanaal (het traditionele bancaire proces) dat nog steeds op historisch succes gestoeld is. Dit geldt echter niet alleen voor banken, veel bedrijven moderniseren zich aan de buitenkant, maar het primaire kanaal of proces blijft traditioneel.

Zelfrijdende auto’s
Als vernieuwend voorbeeld werd de nieuwe elektrische auto, zoals de Tesla, genoemd. Soms ook wel een iPad op wielen genoemd, zeker nu Apple met zijn CarPlay op de markt komt. of een software-product dat kan rijden zoals Google’s ontwikkeling van de zelfrijdende auto. En dat niets, maar dan ook helemaal niets meer te maken heeft met het 19de eeuwse model met de verbrandingsmotor. Elk wiel heeft een eigen onafhankelijke aandrijfunit, een batterij en verder elektronica en software om de wielen aan te drijven en te navigeren. Uiteindelijk zal dit model het winnen van de oude traditionele systemen, ondanks alle moeite die nog in de batterij en verdere optimalisatie moet worden gestoken.

Dus digitalisering bestaat niet uit het simpelweg toevoegen van allerhande digitale gadgets aan je bestaande proces, maar uit het opnieuw uitvoeren van je bedrijfsfuncties, gebaseerd op nieuwe digitale mogelijkheden. Denk aan hoe de bitcoin – ondanks alle aanloopproblemen – het ouderwetse bankproces buitenspel zet en op een nieuwe digitale wijze betalingsverkeer kan uitvoeren. Het is vele malen sneller en goedkoper dan alle bestaande bancaire processen nu.
Het gaat dus niet om de apps en gadgets alleen, maar ook hoe gebruikers die apps onderling kunnen gaan gebruiken, zonder tussenkomst van derden. Een beetje hoe het internet der dingen zich ontwikkelt: mensen en systemen die zonder tussenkomst van derden met elkaar communiceren en functies (laten) uitvoeren.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.