De Chief Meaning Officer

No comments »
AUTHOR:
CTO Dell EMC Nederland
CATEGORIES:

Op mijn eerdere blog ‘Digitaal leiderschap gezocht’ kreeg ik diverse leuke reacties, sommige voorzien van links naar informatie over inspirerende leiders. Een interessante link naar Jack Welch wil ik graag met jullie delen. Welch was vele jaren de CEO van General Electric (GE). Hij kreeg in 1981 de voorzittershamer in handen en begon direct aan een in zijn ogen noodzakelijke transformatie. Excellentie moest de dominante drijver van het bedrijf worden. Voor hem gold: excellentie is ‘beter zijn dan de rest’. Zijn strategie was dat een divisie nummer één of twee in de markt moest zijn, anders was het beter die divisie te verkopen.

Onder zijn leiding saneerde én nam GE vele bedrijven over en de meeste acquisities waren succesvol. Hij stimuleerde enerzijds talent in zijn bedrijf maar anderzijds was hij keihard en veeleisend voor zijn medewerkers. In de eerste paar jaar van zijn bewind nam GE van ongeveer 25 procent van de medewerkers afscheid. Hij focuste op vier initiatieven: globalisering, services, Six Sigma en e-business. Toen hij in 2001 na twintig jaar afscheid nam, was de marktwaarde van GE onder zijn leiding verveertigvoudigd: van 13 naar 500 miljard dollar.

Quotes
Jack Welch is bekend om de vele quotes die van hem in allerhande leiderschapsboeken worden gebruikt. Er bestaan websites die duizenden van deze quotes bevatten en je een gevoel geven van zijn visie op leiderschap. Zoals “Als je leider wordt, krijg je geen kroon op je hoofd maar de verantwoordelijkheid het beste uit mensen te halen” of “Als je geen competitief voordeel hebt, ga dan niet de concurrentie aan’ en zeker deze: ‘Control your own destinity or someone else will”.

Ik kreeg een link toegestuurd van deze video waar hij in een panel zijn visie gaf over leiderschap. Hier stelt hij dat een leider in de eerste plaats een Chief Meaning Officermoet zijn. Je moet iedereen laten weten waar je naar toe gaat, waarom je daar naartoe gaat en last but not least wat het belang voor iedereen is dát we ernaartoe gaan. Vooral dat laatste, zei Welch, vergeten veel leiders uit te leggen.

What’s in for me?
Dus het ‘what’s in for me’ is niet alleen belangrijk voor het management (hoe worden wij er beter van?), maar zeker ook voor medewerkers: hoe worden zij er beter van? Daarnaast gaat dit op voor klanten. Wat betekent dit voor hen en welke voordelen levert dat hen op termijn op? Ook voor leveranciers, partners en overheid is het van belang te weten waarom een bedrijf een bepaalde weg kiest en hoe dit voor hen interessant kan zijn of worden. Kortom, als men niet weet en begrijpt wat de toegevoegde waarde voor hen is om een strategie te steunen, krijg je nauwelijks steun.

Daarnaast moet je bureaucratie uitbannen. Geef geen leiding op basis van regels maar sloop silo’s in je organisatie en zorg voor enthousiaste interne communicatie. Jack Welch vergelijkt de rol van een leider als de persoon die bij curling met de bezem het ijs opwrijft opdat de steen zo ver mogelijk glijdt. Hij stelt dat je als leider de chief ‘broomer’ moet zijn zodat zoveel mogelijk hindernissen worden geminimaliseerd en medewerkers hun werk optimaal kunnen uitvoeren.

Generositeit-gen
Tenslotte is hij ervan overtuigd dat echte leiders een generositeit-gen hebben. Ze vinden het fantastisch als anderen beter gaan doen. Ze genieten van het succes van anderen en delen dit succes met iedereen. Ze zijn tevreden als die personen daar ook genereus voor worden beloond. Ze zijn blij dat je bonussen kunt uitreiken en salarisverhogingen kunt geven. Immers kan dat alleen maar omdat het bedrijf daar ook profijt van heeft.

En elke organisatie moet ook plezier hebben in wat ze doet. Wees blij als er vooruitgang wordt geboekt, als het beter gaat of een overwinning wordt gehaald. Al is het een kleine overwinning: vier het! Immers heel veel kleine overwinningen maken uiteindelijk één grote. Een leider moet uiteindelijk ook de Chief Fun Officer zijn. Zij of hij moet zorgen dat werk leuk is; een echte leider zorgt dat iedereen plezier in zijn werk heeft.

Digitaal leiderschap
Net zoals op dit moment digitaal leiderschap nodig is om digitaal te gaan ondernemen in een digitale markt, kwam eind vorige eeuw het begrip e-business op en moesten bedrijven de eerste stap wagen op het internet. Dat was eng, onwennig en een onbekende uitdaging. In 1999 annonceerde Jack Welch dat GE een global e-business zou worden met de uitspraak ‘internet maakt oud weer jong, maakt groot weer klein en maakt traag weer snel’. Hij zag het internet als kritische succesfactor en voorspelde dat bedrijven die het internet niet omarmden over tien jaar niet meer competitief zouden zijn.

Als aanhanger van de Six Sigma managementstrategie – minimalisatie van variatie in de kwaliteit van processen – zag hij in, dat het internet een ultiem gereedschap was om proceskwaliteit in informatieketens te verbeteren. Hij zag het als de grootste uitdaging voor GE om een succesvolle global e-business te worden. Eigenlijk een voorloper van de op dit moment gepredikte digitale transformatie. Door tegelijkertijd alle business-cilinders op volle kracht te laten ontbranden om dit e-business concept te ontwikkelen, maakte hij zijn bedrijf toen succesvol gereed voor de 21steeeuw. Het leverde hem geen windeieren en GE werd een rolmodel voor e-business innovatie.

Quality Management
Net zoals de focus op proceskwaliteit bij GE indertijd de basis was om hun e-business processen snel te kunnen ontwikkelen, is ook binnen de huidige digitale transformatie proceskwaliteit een groot voordeel om die transformatie snel en vooral succesvol uit te voeren. Zeker als daarbij agile software ontwikkelingstactieken worden ingezet. In een eerdere blog ‘Riders on the Storm’ verhaalde ik over Business Process re-engineering projecten uit de jaren negentig om de proceskwaliteit te verbeteren met technieken als TQM (Total Quality Management), BPM (Business Process Management) en Six Sigma (variatie-minimalisatie). Om vervolgens de ketens te stroomlijnen met technieken als JIT (Just In Time: het optimaliseren van de logistiek), Kanban (een slim kaartsysteem in de productielogistiek) en Lean Manufacturing (het ‘uitkleden’ van productieprocessen tot minimaal benodigde deelprocessen).

De rol van de Chief Data Officer, die ik in een eerdere blog vergeleek met de ‘CFO voor het informatieproces’, speelt hierbij een kritische rol, omdat juist data de bron is voor juiste en gegarandeerde kwaliteit. Net als voor cashflow geldt dat hoe beter datastromen kunnen worden gemanaged en (dus) geautomatiseerd, hoe sneller digitale processen de benodigde kwaliteit kunnen en zullen krijgen. Jack Welch begreep dat vorige eeuw al. Huidige succesvolle digitale leiders begrijpen dat ook. Als kwaliteit in de genen van je organisatie komt, wordt zoals Jack al zei: het oude weer nieuw, het grote weer klein en het trage weer snel. Op die manier wordt digitaal transformeren een feest; ook al een advies van Jack. De digitale leider kan op die manier ook makkelijk gelijktijdig de Chief Fun Officer zijn. Neem even de tijd deze video te bekijken.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.